2.11.2011

לזה קוראים שוויון (על ההסכם הקיבוצי בחיפה כימיקלים)


הארץ מדווח על הסכם קיבוצי שנחתם (סוף סוף) בחיפה כימיקלים, שיצמצם פערים. אבירמה גולן אף הכתירה אותו כ"מהפכה של סולידריות", וקבעה כי "ההישג החשוב ביותר של העובדים הוא השוואת תנאי השכר של עובדי דור ב' עם אלה של עובדי דור א'". גם כוח לעובדים, ארגון העובדים שזכאי במידה רבה לקרדיט לשביתה ולהסכם, יחד עם ציבור עובדי מפעל חיפה כימיקלים, הצהיר ובירך:"ב1 במאי עובדי חיפה כימיקלים פתחו בשביתה במטרה לחתום על הסכם קיבוצי שמבטל את המעמדות במפעל. ב31 באוקטובר לאחר שישה חודשים, חתמו העובדים על הסכם קיבוצי. ברכות לעובדי חיפה כימיקלים על האומץ, ההקרבה, ההתמדה והנחישות שבלעדיה לא היה נחתם הסכם היסטורי זה, ותודה לצוות המלווה שעשה לילות כימים."

קראתי ושמחתי. התגובה הראשונית לחדשות שכאלה היא כמובן חיובית אצל כל מי שזכויות אדם וזכויות עובדים חשובות בעיניו.

אבל אז ניסיתי לברר את פרטי ההסכם, ומאחר והוא טרם הוגש למשרד התמ"ת, ולא מצאתי פרסום במקום אחר, נאלצתי להסתפק בפרסומים בעיתונות.והעיתונים, לצערנו הרב, לא לגמרי מסכימים זה עם זה.

נתחיל בהארץ, שאיך נאמר, גרסתו לשוויון תמוהה מעט: "עובד דור א' הרוויח בממוצע משכורת שעמדה על 14 אלף שקל, שתעלה הדרגתית במשך חמש שנים ל-19 אלף שקל. לעומתו, עובד דור ב' הרוויח משכורת ממוצעת של 5,000 שקלים שתעלה ל-7,000 שקלים. "
נמשיך לאתר מק"י בו קראתי ש"הוסכם כי בעוד 10 שנים יבוטלו פערי השכר הנובעים מחלוקה בין הדורות". קצת מוזר, גירדתי בראשי, כשאני זוכר שמדובר בהסכם ל-5 שנים.
באתר מעריב-NRG למדתי על הודעת ההנהלה על ההסכם: "ההנהלה מברכת על ההסכם שנחתם והביא לסיום השביתה הארוכה. הסכם אינו שונה מהותית מהסכמים קודמים שנחתמו בחברה ב-20 השנים האחרונה, הוא כולל תוספות לדור א' ודור ב' ומנגנון יציאה לפנסיה מוקדמת לעובדי דור א". ההודעה, כצפוי, לא לימדה הרבה. הרי אם ההנהלה הפסידה במו"מ היא בוודאי לא תרצה להצהיר על כך בראש חוצות. גם מנהלים רוצים לשמור על משרתם. אבל לפחות בעיתון הזה ציטטו אותה. ולפחות כמידע ראשוני, היא מחייבת בירור האם ההסכם הזה שונה באמת מהסכמים קודמים, אם לאו. 

  • "לפי ההסכם, יקבלו עובדי דור ב' תוספת של 25% בחמש שנים (5% בשנה) ואילו עובדי דור א' יקבלו תוספת שכר של 7.5% בחמש שנים (1.5% בשנה)."
  • "זאת, בנוסף למנגנון עדכון השכר הקיים כיום במפעל."
  • "עובדי דור ב' יוכנסו לטבלאות השכר של עובדי דור א' ולמרות שבפועל, רוב עובדי דור א' ימשיכו לקבל שכר גבוה יותר, האבחנה החדה בין שני ה"מעמדות" במפעל תיעלם."
  • "בנוסף, יקבל כל עובד מענק חד פעמי של כ-4,500 אלף שקל."
  • "ההסכם קובע כי עובדי דור ב' יקבלו תוספות שמעתה ניתנו רק לעובדי דור א' על עבודה בזמן חירום, בשבת, בלילות, בחגים ובחופשות,ותנאים סוציאליים נוספים שעד כה יוחדו לעובדי דור א' כמו קייטנות לילדים ומימון לימודים."
  • "עוד הוסכם כי מספר העובדים המאורגנים במפעל לא יפחת וכי המפעל יעסיק 50 עובדי קבלן לכל היותר."
  • "28 מ-40 העובדים, שההנהלה ביקשה לפטר, לא יפוטרו אך יקבלו אפשרות לפרוש מרצון בתנאים מיטביים."
  • "תקופת ההמתנה לקבלת קביעות תפחת מחמש לארבע שנים."
  • "עוד הוסכם כי לוועד תהיה זכות וטו בהחלטות על פיטורי עובדים מדור ב', כפי שהיה קיים עד כה לגבי עובדי דור א' בלבד"
  • "העובדים שארגנו את השביתה יהיו חסינים מפני פיטורים בתקופה הקרובה."
קשה שלא לשים לב לסתירות בולטות בין המידע שמספקים הארץ וYNET. אז נפנה למקור שלישי - גלובס ולמה שלו יש לספר על ההסכם. גלובס מסכם:


  • "במסגרת ההסכם הושגה השוואה חלקית בלבד, הקשורה לתוספות מיוחדות שקיבלו עד כה עובדי דור א', כגון תוספות עבור משמרות צהריים ולילה ותוספות עבור קריאה מיוחדת לעבודה לאחר שעות המשמרת...."
  • "עובדי דור ב' יזכו לתוספת שכר של 19% שתיפרס על פני 5 שנים, בנוסף לתוספת ותק של 1% מדי שנה (שניתנה עד היום רק לעובדי דור א'). בסה"כ, יזכו עובדים אלה לתוספת של 24% עד סוף 2015... עובדי דור א' קיבלו תוספת של 7.5% בפריסה ל-5 שנים מעבר למנגנון זחילת השכר האוטומטי שלהם."
  • במסגרת ההסכם נקבע עוד כי עובד חדש יזכה לקביעות לאחר 4 שנים, לעומת 5 שנים כיום".
  • "כמו כן, 12 עובדים חדשים שהוגדרו 'פעילים' במאבק יזכו לקביעות מיידית, אף שחלקם בעלי ותק של שנה וחצי בלבד".
  • "העובדים הסכימו לפרישה של 28 עובדים ותיקים לפנסיה מוקדמת"
  • כן הוסכם על הגדלת "ההשתתפות בעלות ארוחת הצהריים בשקל בלבד, ל-6 שקלים בסה"כ".
אז מה היה לנו כאן בעצם ? כל עיתון מספר את גירסתו ברשומון, ועד שיפורסם ההסכם באתר משרד התמ"ת, לא נדע באמת את פרטיו. כך למשל לא נדע האם המענק הוא 2,500 ש"ח או 4,500 ש"ח ? אבל אם נניח שבמקומות בהם גלובס וYNET מסכימים קיבלנו את המידע המדוייק, ושבמקומות בהם אין סתירה, המידע של הארץ אמין, הרי שמדובר בהישגים בולטים לעובדים. גם שיפרו משמעותית את תנאי דור ב' וקירבו אותם לתנאי דור א', גם סיימו את דרגות השכר השונות לעובדים שונים, וגם הצליחו להגן על היקף העבודה המאורגנת במפעל, לפחות ב-5 השנים הקרובות.

מצד שני, איך אפשר לדבר על שוויון בין הדורות ? כשבסוף תקופת ההסכם, משכורת עובד דור ב' תעלה בממוצע ב-2000 ש"ח, ותגיע ל-7,000 ש"ח בממוצע, בעוד שמשכורת עובד דור א', כבר כיום, עומדת על כ-14,000 ש"ח בממוצע ?
לזה קוראים שוויון ? ובל נשכח, מי שוב נותר בחוץ ? עובדי הקבלן בחיפה כימיקלים. לא רק שהשביתה בוודאי פגעה בהם, אלא שהם, כרגיל וכמקובל בישראל, שקופים

אז איך זה קרה ? איך הגיעו להסכם שבכל זאת מיטיב עם העובדים, אבל שלא מביא שוויון ? ולמה משווקים אותו ככה ? 
יכול להיות שההנהלה השתכנעה מנימוקי נציגי העובדים. אולי השביתה הממושכת עשתה את זה. ואולי הליכים אחרים שחיפה כימיקלים מצאה עצמה מעורבת בהם השפיעו. קשה לדעת. סביר להניח שהעובדים אף הם מצאו עצמם מותשים בעקבות המאבק הממושך, ללא משכורת, כפי שהסביר להארץ יו"ר הועד, אלי אלבז:"היינו בלי משכורת במשך חצי שנה. העובדים לא הפעילו לחץ, אבל כמו שלא היה לנו כוח לוותר, לא היה לנו כוח להמשיך". 
ויכול להיות שהתחרות בין ההסתדרות לכוח-לעובדים, שהגיעה לשיאים חדשים במאבק הזה,  השפיעה. גלובס גורס שיש גורמים בתעשייה שלטענתם "ניתן היה להגיע להסכם דומה לפני השביתה, וכי תוספת שכר של 4.8% בשנה לא מצדיקה שביתה של חצי שנה, תוך איבוד הכנסות של כ-19 מיליון שקל לעובדים ו-40 מיליון שקל לחברה.לטענתם, התנהלות זו היא תולדה של תחרות בין ארגוני עובדים, ויהיו לה השלכות על מקומות עבודה נוספים. " 
בהתחשב בהתנהלות המדווחת של ההסתדרות במהלך המשא-ומתן, ובזהות המקובלת של הכותבים בגלובס, נדמה שלא קשה לשער מיהם ה'גורמים בתעשיה', וקל להבין שהדיווחים על ההסכם הזה מושפעים מהמאבק בין ארגוני העובדים. 

אז נסכם: מצד אחד, בהחלט הסכם לא רע. מצד שני, בואו לא ניסחף וניתן להישג הזה לעוור אותנו. ההסכם הזה עדיין לא מחק את פערי-המעמדות בחיפה כימיקלים. עדיין יש שם פערי שכר גדולים. ועדיין יש שם עובדי-קבלן. 

[עדכון: 15/11/2011 כוח לעובדים פרסם את עיקרי ההסכם. מעבר להכרעה בין גרסאות העיתונים, אין בכך חדש. באתר התמ"ת עדיין לא פורסם ההסכם. ] 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה