29.2.2012

חבל על החלב וחבל על כולנו


צוות המשנה לבחינת משק החלב בישראל הגיש את המלצותיו. כן, כן, אותו יש המלצות לעניין יוקר המזון בישראל, לפחות בכל הנוגע לחלב.

עם זאת, לא כדאי להתלהב יותר מדי.

באורח פלאי ומפתיע (לא באמת), ההמלצות נוגעות רק למיגזר היצרני - הרפתנים.

איכשהוא, הצוות עדיין שוקד על מלאכתו בנוגע למחלבות ולקמעונאים.

וההמלצות, כמה מוזר, דומות ברוחן להחריד להמלצות שהוצעו לדיון באוגוסט לממשלת ישראל, אך נמשכו על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ללא הצבעה, כשהבין שאין רוב בממשלה לתמיכה בהן (אפשר לקרוא כאן סקירה של הבעייתיות שבהמלצות דאז).

אלה עיקרי הנושאים שבהמלצות הנוכחיות (שעניינו אותי):
1) הורדת המחיר שישולם ליצרני החלב.
2) הגדלת הרפתות.
3) ייעול הניהול של הרפתות.
4) עידוד הייבוא של חלב ומוצריו לישראל.
5) עידוד התחרות בין המחלבות.
6) ועדת המזון ממשיכה לדון במקטע המחלבות והקמעונאים.

וזו דעתי על ההמלצות (גירסה מעט בוטה ופחות מהוקצאת מצאתי לנכון לכתוב באתר השיתוף של ממשלת ישראל, אבל כאן, בבלוג שלי, בכל זאת יש לי אשליה שדבריי ייקראו, אז השקעתי מעט יותר):

  1. השוואות של השתנות מחיר המטרה לעומת מחירי מוצרי חלב נפוצים, הראו ברורות שמחיר המטרה תרם רק בשולי ההתייקרויות של השנים האחרונות. אז איך ייתכן שכבר יש המלצות לעניין היצרנים, ועדיין אין המלצות לגבי המחלבות והקמעונאים ? האומנם ייתכן שהממשלה נמנעת מעימותים עם בעלי-הכוח ? הייתכן שיש כאן התנהלות כל-כך לא תקינה מבחינת המשפט המינהלי, עד כדי חוסר סבירות בהפעלת שיקול הדעת ?
  2. כל הכלכלנים כיום מדברים על חשיבותם של העסקים הקטנים בכלכלה המודרנית ותרומתם לכלכלה. אפילו משרד התמ"ת הישראלי מדבר על זה. איך ייתכן שאחרי עידן ה"גדול מכדי ליפול", כאשר הממשלה נאבקת בריכוזיות יתר בשוק בכל עוזה, יד אחרת עדיין מעודדת גודל, במקום לעודד דווקא את היצרנים קטנים ? 
  3. התמיהה הזו בוטה במיוחד, כשברור שרפתות ענק מעסיקות עובדים זרים, בעוד שדווקא רפתות קטנות מעסיקות ישראלים. את מי ממשלת ישראל מבקשת לעודד בצעדים האלה ? את עובדי ישראל או את עובדי תאילנד ? 
  4.  חוסר התבונה והתוחלת בעידוד הייבוא א: בכל העולם ניכרת מגמה של התייקרות מחירי המזון. המגמה הזו ברורה במיוחד בנוגע לחלב ומוצריו, ואחד הגורמים הדוחפים את המגמה הוא הגידול בצריכת החלב בסין, גידול שעתיד רק לגבור. ככל שהממשלה תגביר את תלותה של ישראל ביבוא חלב ומוצריו, כך יגדל המצב שבו צרכני ישראל מתמודדים עם צרכני העולם על מוצר שהביקוש לו רק עולה. ויום אחד זה יתפוצץ לכולנו בפרצוף.
  5. חוסר התבונה והתוחלת בעידוד הייבוא ב: אי אפשר לייבא מוצרי חלב טרי ביעילות. כך שבנוגע אליהם, רק עידוד הייצור המקומי יכול להועיל. 
  6. חוסר התבונה והתוחלת בעידוד הייבוא ג:  ואף מילה על התבונה המפוקפקת של הגברת התלות בתוצרת מזון מיובאת בתקופה של עליית האיומים הבטחוניים בשכונה שלנו, עלייה שמיוחצנת על ידי ממשלתנו ומשרד הביטחון שלה בכל עת. 
  7. כל מי שלמד את נושא ייצור החלב בעולם יודע שבכל העולם המיגזר החקלאי היצרני נתמך על ידי ממשלתו באופן ישיר ובאופן עקיף. אם יש מקום להתערב בכלל במיגזר שרק לא מזמן נחקק חוק שמסדיר את פעולתו (במהלך 2011 חוקקה הממשלה חוק, על בסיס הסכמות בין הממשלה לנציגי משק החלב שנועדו לעמוד שנים קדימה, ואפשר לקרוא על זה יותר בקישור הראשון המובא בפוסט הזה) ההתערבות צריכה להעשות בהסתמך על נסיון העולם, ולא במטרה להמציא את הגלגל. כלומר: מתעקשים לשנות את המדיניות שלכם כדי להוריד את מחירי החלב ? בבקשה: סבסדו השקעות מגבירות תנובה. לא ממבו-ג'מבו ניאו-ליברלי כמו "קורסים בניהול, מיחשוב וכיו"ב" שאין בינו ובין תבונת הרפתן המנהל את רפתו דבר וחצי דבר, אלא טכנולוגיה. ואם כבר - כזו שתחליף תאילנדים, ותמשוך כוח-אדם מוכשר בחזרה למיגזר היצרני החקלאי: רובוטי-חליבה, מיכון חקלאי מתקדם, והמשך מינוף עמדת ההובלה הישראלית (הקיימת במשק החלב העולמי, למרות התמיכה הממשלתית ההולכת ופוחתת) בכל הנוגע לטכנולוגיות הפריון ואיכות העדר בנוגע לתחלובה. 
  8. ומאחר ואחרי הכל, לאור מה שקרה באוגוסט בישיבת הממשלה בה המלצות דומות הובאו ונמשכו בהעדר רוב, ומאחר וברור לכולנו שבמוקדם או במאוחר ההמלצות האלה, פחות או יותר כלשונן, צפויות להופיע בחוק הסדרים, כדאי להזכיר לפקידינו ונבחרינו היקרים: אף אחד לא חשב שבג"ץ יעצור את הפרטת בתי-הסוהר. אבל זה קרה והקווים של המותר והאסור התחילו להיות מותווים, וזה קרה עוד לפני המחאה החברתית של קיץ 2011. חברים כלכלנים נאו-ליברלים - הגיע הזמן להחליף דיסק. זה הזמן ללמוד מה קרה בעולם מאז עלייתה של האידיאולוגיה הכלכלית הנאו-ליברלית ועד היום, לפתוח את העיניים ולהבין שרוב מה שלימדו אתכם לא מועיל ברמת המדינה. אם רצונכם להועיל לחברה הישראלית ולא לעשירי-הארץ, אם אתם נכונים להתמודד באומץ על מה שנכון וטוב למדינה הזו, השאירו את ההסדרים שנקבעו במיגזר היצרני כמות שהם (בכל זאת, לא קרה שום שינוי מהותי שמצדיק את הפרת ההבטחות השלטוניות שניתנו), והמשיכו למגזרים הבאים: המחלבות והקמעונאים מחכים לכם. ועל פי הדיווחים מהתקשורת יש שולי-רווח של יותר מ-30% בכל אחד מהמגזרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה