10.10.2012

נתניהו: ובכן, אחרי ארבע שנים, נלך לבחירות

הודעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הליכה לבחירות לא הפתיעה אף אחד. בהתחשב בזגזוג מאי שהעניק לממשלה אפשרות לעבור את כנס הקיץ של הכנסת ללא בעיות, עד לפרישת קדימה, טבעי שנביט על ההודעה בחשד-מה, ועד שלא יעבור החוק לפיזור הכנסת נמתין בסבלנות, אבל שווה לצטט את החלק הרלוונטי מהודעת ראש-הממשלה:
"סיימתי היום את סבב השיחות וההתייעצויות עם ראשי מפלגות הקואליציה והגעתי למסקנה שבעת הזאת לא ניתן להעביר תקציב אחראי. אנחנו עומדים בפתח שנת בחירות, ולצערי בשנת בחירות קשה למפלגות לשים את האינטרס הלאומי מעל האינטרס המפלגתי. התוצאה של דבר זה עלולה להיות פריצה תקציבית והגדלה מאסיבית של הגירעון, מה שידרדר אותנו מהר מאוד למצב של הכלכלות הקורסות באירופה. אני לא אתן שהדבר הזה יקרה כאן.
בעת הזאת, מול שתי הטלטלות הגדולות סביבנו, הביטחונית והכלכלית, חובתי כראש הממשלה לשים את האינטרס הלאומי מעל הכל, ועל כן החלטתי שטובתה של מדינת ישראל מחייבת הליכה לבחירות עכשיו, ומהר ככל האפשר.
למדינת ישראל עדיפה מערכת בחירות קצרה של שלושה חודשים על מה שבפועל תהיה מערכת בחירות ארוכה שתימשך שנה שלמה ותפגע קשה בכלכלת ישראל. ובכן, אחרי ארבע שנים, נלך לבחירות."
אז מה קורה עכשיו ? אותו הקרקס התקשורתי שהתנהל בחודשים שלפני מאי שב לו כאילו לא קרה דבר:

  • הרשימה של לפיד והשאלה האם זו מפלגת המרכז החדשה של הפוליטיקה הישראלית ?
  • עתידה של ציפי לבני והשלכותיו של זה על עתידו של שאול מופז.
  • ומענין לענין באותו ענין - מה יקרה לנמלטי קדימה המתרסקת? ואולי לא תתרסק כלל, כעת כשנוסף למרק התקשורתי גם אהוד אולמרט נטול הקלון המעלה אפשרות תאורטית של מהלך שיקומי נסיוני של קדימה, על חשבון גבו של שאול מופז האומלל? 
  • במה יבחר אריה דרעי ? האם בחירתו תרסק את ש"ס ? 

אותי אישית מטרידות שאלות אחרות, שנראות מעניינות לא פחות:

  • האם הושפעה תודעתו של הבוחר הישראלי מהמחאה החברתית ? או שמא עולם כמנהגו נוהג, והבחירות בישראל יוכרעו, שוב, סביב הדיון המדיני-בטחוני, תוך הצבת השאלה החוזרת לעולם: האם הסטטוס-קוו טוב ליהודים או רע ליהודים ? וכיצד תשפיע המחאה החברתית על ש"ס ? 
  • האומנם תופש הבוחר הישראלי את מערכת הבחירות הקרבה כבחירות בין נתניהו למועמדים לא בולטים ? בשיחות פוליטיות שניהלתי בחודשים האחרונים התקשיתי למצוא אנשים שהתייצבו בנפש חפצה לנמק מדוע נתניהו הוא ראש-ממשלה מצויין. על פי נסיון העבר, ועם כל אי-מייצגותו של המדגם הזה, זה סימן לא טוב לראש-הממשלה המכהן. אבל מיהם אותם אנשים שהציבור יבחר כמועמד האלטרנטיבי ? 
  • האם שלי יחימוביץ תעמוד בלחצים להתכנס מאחורי אדם 'ראוי להנהיג את המדינה' ותעמוד על כך שהקריירה שלה כעיתונאית וכחברת-כנסת מצטיינת מאפשרת לה להחשב כמי שבהחלט מסוגלת להנהיג את המדינה ? ומה יחשוב הציבור על כך? (כותב דברים אלה סבור שיחימוביץ' היום מוכנה בהרבה לתפקיד ראש-הממשלה מכפי שהיה בנימין נתניהו לפני שהיה לראש-ממשלה בכהונתו הראשונה, אבל איכשהוא, נדמה לי שאני עדיין במיעוט) 
  • או שמא אביגדור ליברמן הוא האיש שייתפש כחלופה האמיתית ? האם התנפצותה הידועה מראש של קדימה תביא את ישראל ביתנו לנסות וללכת על כל הקופה בנסיונה להפוך למפלגה הגדולה ביותר בישראל ? ומה יקרה לישראל ביתנו אם יעז היועץ המשפטי לפעול בעניינו של אביגדור ליברמן לפני הבחירות ? ואם לא יעז, האם תוכל המערכת המשפטית לנסות ולהמשיך ולהגביל את תפקידיו הפוליטיים של האיש ? (נזכור שמדובר בחקירות שנמשכות בדרך זו או אחרת מאז שלהי שנות ה-90', ושכבר מנעו מאביגדור ליברמן כהונה כשר לבטחון פנים) 
  • מה יישאר מהמפד"ל בתום הפריימריז שם ? אנה מועדות פניו של הימין הדתי הישראלי ? ומה יעשה הימין החילוני הישראלי שמימין לישראל ביתנו ? האומנם יש לו קיום עוד ? 
  • ואחרי כמה מערכות בחירות בהן מרצ התקרבה יותר מדי למרכז, כמה רחוק שמאלה תשבור מרצ בנסיון שלה לבדל את עצמה ממפלגת העבודה ולעבור את אחוז החסימה?
  • האם יידעו המפלגות הערביות להתאחד, סוף סוף, ולהפסיק לבזבז את קולו של הבוחר הערבי-הישראלי ? 
  • ושאלת-השאלות, לטעמי: מהו אותו קלף בלתי-ידוע הגורם לאהוד ברק, אדם רציונלי לכאורה, לחשוב שיש לו ולסיעתו סיכוי של ממש לעבור את אחוז החסימה ? מהו אותו קלף בלתי-ידוע שגרם לבנימין נתניהו, אדם הדבק בכסאו בנחישות שמירית לא לקחת שום סיכון מיותר, ללכת לבחירות בטרם עת, במקום להיות ראש-הממשלה הראשון המשלים קדנציה מלאה זה שנות דור ? איכשהוא, קשה לכותב דברים אלה להאמין שקשיי הקניה והממכר של התקציב הם שהביאו את נתניהו וברק להכרעה הזו. האם יש קשר בין קלחת הבחירות ששוב התחילה לרתוח (ואולי תגיע לבחירות ואולי לא) לבין התרגיל הצבאי המשותף לישראל וארה"ב, שהוא הגדול בהיסטוריית התרגילים המשותיפם לשתי המדינות ? או שמא אין קלף, וכל הסיפור הוא רק דחיית-הקץ שלבסוף בוא יבוא ? 

4.10.2012

הדברים שנשא ראש הממשלה נתניהו מעל עצרת האו"ם: האם אנו יכולים להמר על ביטחון העולם בהתבסס על ההנחה שנמצא סדנה בתוך מדינה שגודלה כחצי מיבשת אירופה?

הדיון סביב התרשים הפשוט שהציג ראש-הממשלה נתניהו לפני עצרת האו"ם בנסותו להסביר את השלב בו נמצאת תכנית ההתחמשות הגרעינית האיראנית, מעניין ככל שהיה, הקשה על רבים להבין את עיקרי דבריו של ראש-הממשלה.
(התמונה מצוטטת מאתר חדשות האו"ם UN News center; היא צולמה בידי J. Carrier)

זהו תרגום דבריו לעברית כפי שהוא מובא באתר משרד ראש-הממשלה (למעוניינים, זהו קישור לתעתיק באנגלית). לו הייתי במשרד ראש-הממשלה, הייתי מבקש שכל מי שמדבר על התרשים, יזכיר גם את הנקודות הבאות, בלעדיהן התרשים אכן קל להצגה כמגוחך:
  • "כל פצצה מורכבת מחומר נפץ ומנגנון שמפעיל אותו....אבק השריפה היא אורניום מועשר והמרעום הוא ראש נפץ גרעיני."
  • "במקרה של התוכנית הגרעינית של איראן לבנות פצצה, יש למלא את הפצצה בכמות מספיקה של אורניום מועשר. על איראן לעבור שלושה שלבים.... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה נמוכה... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה בינונית.... להפיק כמות מספיקה של אורניום מועשר בדרגה גבוהה בשביל הפצצה הראשונה."
  • "היכן נמצאת איראן? איראן סיימה את השלב הראשון. זה ארך שנים רבות, אך הם הצליחו והם נמצאים 70% מהדרך ליעד.עכשיו, הם נמצאים בעיצומו של השלב השני. עד האביב הבא, או לכל המאוחר בקיץ, לפי קצב ההעשרה הנוכחי, הם יסיימו את השלב של ההעשרה בדרגה בינונית ויתקדמו לשלב האחרון. מאותו רגע, התהליך יארך רק חודשים ספורים, ואולי אפילו שבועות בודדים עד שיעשירו אורניום בכמות מספיקה לפצצה הראשונה."
  • "במשך שנתיים, סוכנויות הביון שלנו לא ידעו שאיראן בונה מתקן ענקי להעשרת אורניום מתחת להר... "
  • "את ראש הנפץ ניתן להכין בסדנה בגודל של כיתה בבית-ספר. יתכן שיהיה קשה מאוד לאתר ולפגוע בסדנה כזאת, במיוחד במדינה כמו איראן, שגודלה כגודל צרפת, גרמניה, איטליה ובריטניה יחד. הדבר נכון גם למתקן שבו ירכיבו את ראש הנפץ או הרכיב הגרעיני, שאפשר יהיה להקים על ספינת משא. הסיכויים למצוא את המתקן קלושים ביותר."
  • "האם אנו יכולים להמר על ביטחון העולם בהתבסס על ההנחה שנמצא סדנה בתוך מדינה שגודלה כחצי מיבשת אירופה?"
  • "למעשה, הדרך האמיתית היחידה שבה ניתן יהיה למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, היא למנוע ממנה לאסוף אורניום מועשר שיספיק לפצצה."
אז למי שהתבלבל - זה מה שנתניהו ביקש להגיד. תרשימים שנועדו להבהיר, לפעמים יותר משהם מבהירים, הם מבלבלים. 

זה כמובן לא אומר שנתניהו אומר את האמת. 

אל תבינו אותי לא נכון. אחמדינג'אד אכן התבטא באופן עקבי כמי שמבקש לראות בהעלמותה של מדינת-ישראל מעל מפת המזרח-התיכון, ויש בדבריו עקבות ברורים של שיח-שנאה אנטישמי. זה האיש שאיראן בחרה לשים בראשה, ולא צריך להתעלם מכך שהוא מאפיין של המשטר האיראני, שכבר מזמן אי-אפשר לתאר כמשטר דמוקרטי של ממש. יתרה מכך, גם בין 'האיראנים הטובים', כלומר אלה המכונים מתונים (שהם אלה שהתחילו את המפעל הגרעיני האיראני, אגב), הושמעה כבר האמירה כי הסיבה לכך שהמערב כה מודאג מהתחמשות איראנית או מוסלמית בנשק גרעיני, היא ששימוש בנשק גרעיני, ולו פצצה אחת, נגד ישראל אולי יזיק לעולם האיסלאמי אבל יביא להרס של ישראל.
הצירוף הזה של מחשבה רציונלית-לכאורה כי נשק גרעיני בידי איראן יאפשר לה לאיים על ישראל בהשמדתה, יחד עם דברים עקביים של נשיאה הנוכחי של איראן בדבר הצורך להעלים את מדינת-ישראל מעל המפה, בהחלט אמור לגרום לכל ראש-ממשלה של ישראל להתייחס לאיום ההתגרענות האיראני ברצינות. 

מהצד השני, לא-נכון להתעלם מכך שרוב הדברים הנאמרים על ידי בכירים במשטר האיראני הם בהתייחס לתגובה אפשרית של איראן למהלומה שתנחית ישראל עליה, כלומר - גם אם יש עיסוק איראני בשאלת אפשרות הפגיעה בישראל, לא צריך לפסול את האפשרות שהעיסוק הזה, הוא במסגרת שיח שהוא דפנסיבי בעיקרו, העוסק בשאלה שאמורה להטריד את איראן מאז מלחמת איראן-איראק, לפחות: עד כמה מאויימת איראן בידי ישראל ? עד כמה תופשת איראן את עצמה כמדינה הנמצאת תחת איום ? עד כמה מתנהל השיח האיראני-ישראל במסגרת מאבק להגמוניה על המזרח-התיכון בין שתי 
המדינות?



אז מדוע נתניהו בכל זאת בוחר את הדרך הזו ?

התשובה ברורה לקורא המודע לפירות הנקצרים על ידי נתניהו וממשלו, בטווח הקצר.

ובטווח הארוך, יתמה הקורא ?
האין כאן ניגוד אינטרסים בין טובתו של ממשל נתניהו לבין טובתה של מדינת-ישראל ?
את התשובה לשאלה הזו יצטרכו לתת אזרחי ישראל, בבוא יום הבחירות

3.10.2012

בחירות בעוד כ-4 חודשים ?

נתניהו מנסה להפעיל לחץ פיזי מתון על כל חברות הקואליציה - תמיכה בתקציב, או בחירות. אבל אם לפני פגרת הקיץ, הופתענו כולנו מהזיג-זוג הפתאומי של קדימה והליכוד לממשלת אחדות שלא החזיקה מעמד ולא הניבה פירות, עכשיו כבר לא נופתע משום דבר. אחרי הכל, דבר לא השתנה מאז מאי. אותן נסיבות שאפשרו לליכוד ולקדימה להתאחד זמנית, יכולות לשוב גם עתה. ביטחון, כלכלה ומה-לא, יהיו תירוצים מצויינים עבור אותן הנפשות.

השאלה הבסיסית והפשוטה ביותר היא: מה הם חושבים שהם עושים ? אבל השאלה החשובה באמת היא: מה את או אתה תעשו, כשיגיע יום הבחירות ?

זה לא באמת משנה אם זה יהיה בפברואר 2013 או באוקטובר 2013. מה שבאמת ישנה היא השאלה - האם תשימו שוב את אותו הפתק הישן ?

או שמא תגיע שעת-האמת של המפלגות הותיקות בישראל, ורעידת-האדמה ממנה חוששים כל בעלי הכסאות בכנסת, בוא תבוא בשעה טובה ? 

התשובה הזו, קורא/ת יקר/ה, היא רק שלך.