10.3.2015

מה באמת אמר יאיר גרבוז בעצרת במוצאי-השבת האחרונים? (רמז: דבריו באמת הוצאו מהקשרם. ולא במקרה)


אולי במקום להקשיב למקהלה הזו ננסה לצפות במה שהוא באמת אמר


קשה להבין מאיפה הדביקו לו את הקטע עם נשיקת המזוזות, נכון?

אז זהו, שזה בכלל קרה מאוחר יותר, בתוכנית הלילה של ערוץ 2 בעימות של גרבוז עם ד"ר הני זבידה. האמן המותקף דיבר על הצירוף של השתטחות על קברים ונישוק קמעות (1:45, 1:53) וניסה להבהיר את דבריו, ואז  התפלק לו פעם אחת נישוק מזוזות (3:00). לאחר מכן הני זובידה השתמש בזה (5:31) אבל בעצמו תיקן ודיבר על נישוק קמעות (09:41) וגרבוז עצמו הבהיר בהמשך שכוונתו למנהגים הדומים לעבודת אלילים שעליהם נמתחה ביקורת על ידי חכמי ההלכה. אי אפשר לצאת מהתוכנית הזו בלי להבין למה האיש התכוון ולמי האיש התכוון.

אז מה היה לנו כאן? 8:30 דקות של נאום שנראה שאף אחד שמדבר עליו בכלל לא צפה בו.

אפילו זבידה שהתעמת עם גרבוז בתוכנית הלילה דיבר על "10,000" שהריעו לגרבוז מייד אחרי דבריו על "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים"....  אבל כל מי שראה את הסרט רואה שאין תגובה של הקהל בהקשר הזה (למי שזמנו קצר - גרבוז מדבר על הקומץ הזה בזמן 0.45 לסרט).

לא זאת בלבד, אלא שאיכשהוא אף אחד לא מתייחס לביקורות אחרות בנאום, דוגמת -
  • הנהנתנים החזיריים. 
  • הרוכבים על גב המקופחים והמנוצלים. 
  • הגנבים. 
  • המושחתים. 
  • החושבים שהדמוקרטיה היא עריצות הרוב. 

רק "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים"....

מה קרה כאן ? פשוט מאוד: אנשים עם אג'נדה מוכנה מראש מצאו כאן הזדמנות. הם הלבישו על יאיר גרבוז עניינים שכלל לא קשורים לנאומו (ראו למשל איך זובידה מפרש 'עשבים שוטים' כשברור לכל אדם בר-דעת שהכוונה היא למתנחלים ולא למזרחיים). הקישורים כלל לא קשורים לדבריו של  האומלל. הוא אמר דברים מסויימים ומגלה שהוא פלטפורמה שדרכה מייחסים לו את כל הביקורות המשפילות שהוטחו אי-פעם בעבר בציבורים ישראליים.

 איתרע מזלו של גרבוז והנה בא והתראיין יהושע סובול ואחרי שהוא הוסיף אש למדורה איש כבר לא יזכור מה אמר גרבוז ומה לא אמר. אבל זה היה ונשאר לא הוגן להאשים אותו בדברים האלה. אפילו חלק מהמגיבים להני זובידה בבלוג שלו לא קנו את ההתנהלות שלו ואת הפרשנות שלו לדברי גרבוז.

אל תבינו אותי לא נכון - הנאום של גרבוז היה נאום ביקורתי, מתנשא, מפלג, אבל בהחלט לא נאום צ'חצ'חים 2 ולא שום דבר מהסוג הזה. ההיתלות של הימין הישראלי בנאום הזה וההיענות של התקשורת להיתלות הזו הם עדות נוספת לחוסר היכולת של החברה הישראלית לנהל שיח פוליטי ביקורתי רציני.

וחבל שכך.

בשולי הדברים - נדמה לי שהתגובה הכי מקוממת היא של ש"ס, עם הקמפיין החדש והגזעני שלה: "מזרחי מצביע למזרחי". היה יותר ישר לנסח אותו כך:
"מזרחי מצביע למזרחי
(*) המזרחי שמצביעים לו מקפיד לשלוח את הילדים שלו לישיבות גבוהות אשכנזיות.
אבל זה לא אישי. "

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה