24.3.2015

התנצלותו של נתניהו

בנימין נתניהו התנצל לפני קבוצה נבחרת של נציגי המיעוטים בישראל על התבטאותו כלפי ערביי ישראל בבחירות: "אני יודע שהדברים שאמרתי לפני ימים אחדים פגעו בחלק מאזרחי ישראל, פגעו בערביי ישראל. לא היתה לי שום כוונה שכך יהיה. אני מצטער על כך".

מה אפשר להגיד על התנצלות כזו? 
  1. ראשית, כמובן, שהיא ניתנה בפורום הלא נכון. כידוע לבנימין נתניהו, מפלגה מסויימת זכתה לרוב מכריע בקרב ערביי ישראל. היא לא הוזמנה לאירוע הזה. מדוע? אם כבר מתנצלים, ראוי לעשות זאת אל מול האנשים שמייצגים את הציבור שבו פגעת, לא ? מה מטרת ההתנצלויות האלה ? לשקם את אמון הציבור הערבי בראש הממשלה שלהם? לסייע לו ביחסיו עם ארה"ב? לסייע לו ביחסיו עם הקהילה הבינלאומית? 
  2. שנית, למה בדיוק התכוון נתניהו כשאמר את מה שאמר? קשה שלא לתמוה באשר למודעותו של נתניהו לההשלכות של ההתבטאות הזו. דמיינו לעצמכם - אתם ראש ממשלה שמתמודד על קדנציה נוספת. היום הוא יום הבחירות. אתם מבקשים להמריץ את מצביעיכם לבוא אל הקלפי. אתם  אמרתם, רק לפני שנתיים 'לא ידעתי עד כמה הסבל במגזר נורא'. אתם הקפדתם להשקיע מיליארדים בפיתוח המגזר הערבי. אתם יודעים כמה מתוחים היו יחסי יהודים-ערבים בישראל בקיץ האחרון בעקבות חטיפת ורצח השלושה, חטיפת ורצח מוחמד אבו ח'דיר ומבצע צוק איתן. ועל הרקע הזה, כראש ממשלה מכהן וכמי ששואף לשוב ולכהן כראש ממשלה, אתם בוחרים לדרבן את מצביעיכם באמירה: "המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי" ?!? האומנם אתם מאמינים שערביי ישראל הם שווי זכויות? איך ייתכן שבחתרם להתייחס כך לקבוצה האתנית המסויימת הזו? ואם אתם לא מאמינים שהם שווי זכויות, האם אתם באמת יכולים להיות ראש הממשלה שלהם ?
  3. ואחרון - זו איננה ההתנצלות הראשונה של נתניהו על התנהלות הליכוד במערכת הבחירות האחרונה. הוא כבר התנצל על הסרטון שהשווה בין עובדים מאורגנים לבין פעילי חמאס. הוא כבר הספיק לזגזג לגבי השאלה האם הוא תומך או מתנגד או תומך ברעיון המדינה הפלסטינית. סוף מעשה במחשבה תחילה? 
השאלה החשובה באמת נותרה בעינה: איך ייראו פניה של מדינת ישראל אחרי עוד קדנציה של אדם שהוא כנראה אחד (או יותר) מהבאים:
  1. גזען. 
  2. מוכן לעשות את כל מה שנדרש כדי להצליח פוליטית, גם אם המחיר הוא המשך ריסוק המרקם השביר והרגיש של יחסי יהודים ערבים והגדלת השנאה בחברה הישראלית.  
  3. שאינו לא מתכנן את מהלכיו קדימה בפרוטרוט ובתבונה. 
  4. שנלחץ, שנתפס לפאניקה ומאבד עשתונות
  5. כל התשובות נכונות. 

אחרי 3 כהונות כראש-ממשלה, אפשר היה לצפות מבנימין נתניהו שהוא יידע להתמודד טוב יותר עם המצבים האלה. אבל יותר מכל, מזכיר נתניהו הרביעי את נתניהו הראשון בשלהי כהונתו. היו לו רגעים יפים מאלה. האומנם תבייש זקנתו את נעוריו ? עוד לא מאוחר לקוות להפתעות. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה